Porsche giver den gas i Afrika

Porsche? I Afrika? Ja, det er rigtigt. Porsche er i Afrika, og de har for nyligt annonceret, at de ekspanderer deres tilstedeværelse over hele sub-sahara Afrika.

Porsche har netop launchet en online platform, hvor investorer kan ansøge om at blive Porsche importører. Christer Ekberg, Adm. direktør for Porsche i Mellemøsten og Afrika, sagde til How We Made It In Africa

“Porsche is looking for investors that are as passionate about the brand as we are, and with the local market expertise to help us deliver an unparalleled experience and unrivalled service to customers.”

porsche på gaden i afrika

Porsche har tilstedeværelse i fire afrikanske lande indtil videre: Sydafrika, Nigeria, Ghana og Angola. Sydafrika er stadig det største marked og repræsenterer 90% af salget i Sub-Sahara Afrika. Da de åbnede deres flagship store i Lagos, Nigeria, regnede man med at sælge 100 biler det første år og derefter komme op i et niveau på omkring 300 biler om året. Der bliver solgt 800 Porscher i Sydafrika om året.

Ifølge en nylig Bain & Company research rapport vil Afrikas marked for luksusvarer vækste med 11% i 2013 sammenlignet med 2012. Porsche er dog klar over, at det kan tage tid at finde de rigtige investorer, men de er også indforstået med, at tålmodighed er en dyd i Afrika. Christer Ekberg sagde:

We’re “realistic” about finding suitable investors and partners in Africa, and that “things will take time”. Our expansion plan is a long-term project that requires a lot of research and a high level of flexibility. Our future plans are not set in stone and we will carefully evaluate every step along the way.

Luksus brands som Porsche, Hennesy, Apple etc. er for alvor ved at få øjene op for, at Afrika er meget hot nu, og at der er en gruppe i befolkningen, som har masser af penge. Samtidig bliver affordable luxury brands også meget opmærksomme på det kæmpe potentiale, der er i det store afrikanske kontinent. Eksempelvis åbnede danske BoConcept i Nairobi i første kvartal 2013 og LEGO, IKEA og mange andre internationale brands er på vej ind i Afrika.

Skriv et svar